maanantai 28. maaliskuuta 2016

Vierailijablogi: Messukarkeista ja monimuotoisuudesta

Anna Moring

Meidän messuosastoamme kehutaan käytännössä joka messuilla siitä, että meillä on messujen parhaat karkit. Karkit saavat ihmiset palaamaan osastollemme luentojen ja muun messuohjelman lomassa. Karkit herättävät keskustelua, intohimoja, sukupolvikokemuksia ja ihastusta. Harvoin karkeista sanotaan mitään ikävää. Paitsi silloin, kun ne loppuvat. Kesken.

Messukarkit eivät kuitenkaan ole itsestään selvästi hittituote. Lukemattomat ovat ne messuosastot, joilla näkyy pienessä siistissä kulhossa firman logopapereihin käärittyjä messukarkkeja, jotka ovat ilmiselvästi sisältä Marianneja tai Lätkäliigoja. Nämä osastot eivät vedä. Eivät ainakaan karkilla. Koska Marianne ei ole hyvä messukarkki. Ja koska pienessä ja siistissä kulhossa. Ei näin.

Monimuotoiset perheet -verkoston messuosaston karkkikulho on suuri, se on huopakankaasta tehty kotimainen laatutuote ja se on aina kukkuroillaan rönsyävää moninaisuutta. Viestimme on perheiden monimuotoisuus ja erilaisuuden kunnioitus, tämä viesti ulottuu meillä myös messukarkkeihin.
Niin kuin perheet, myös karkit ovat tuttu ja ajatuksia herättävä aihepiiri, josta jokaisella on joku näkemys. Meidän osastollamme väitellään karkeista, maistellaan karkkeja, pohditaan karkkien merkitystä, olemusta ja viestiä. Onko klassinen Kettukarkki paha limalöllerö vai parasta, mitä 80-luvulla oli tarjota? Onko hopeatoffee sukupolvikokemus ja onko tämä uusi hopeatoffee yhtään niin hyvä kuin se vanha? (Ei ole, ero on koostumuksessa ja se on olennainen.)


Meillä ei myöskään koskaan ole vain yhtä laatua messukarkkeja. Meillä laatuja on helposti kymmenen. Ja ne vaihtelevat: jos käyt osastolla aamupäivällä, voit olla varma että iltapäivällä on jo ihan eri karkit kierroksessa. Monimuotoiset perheet, monimuotoiset karkit. Usein ihan ääneen lausuttu slogan ständillämme.

Usein osastolla käydään myös keskusteluja siitä, mitä karkit viestivät. Muutaman vuoden gallupin perusteella heteroydinperhekarkki on itseoikeutetusti Fazerin Sininen, konvehtina tai levynä. Geisha edustaa kahden kulttuurin perheitä, kettukarkki sateenkaariperheitä ja Dumlet ovat uusperhekarkkeja.
Messukarkki on aina viesti. Hyvin usein se on ainoa viesti, jonka messukävijä ständiltä nappaa. Mutta logopaperi lentää äkkiä lähimpään roskikseen. Keskustelu siitä, mikä karkki voisi edustaa mitäkin perheryhmää, jää mieleen ja herättää ajatuksia koko loppupäivän. Parhaassa tapauksessa joka kerta kun henkilö sen jälkeen kulkee karkkihyllyn ohitse.


Kirjoittaja on Monimuotoiset perheet -verkoston Kaikkien perheiden Suomi -hankkeen projektipäällikkö, joka on viettänyt viimeisen parin vuoden aikana noin 50 työpäivää päivystäen eri ammattiryhmille suunnatuilla messuilla ja jakanut näiden päivien kuluessa helposti 150 kg karkkia nälkäisille messuvieraille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti